Past jouw logo nog bij jou? 7 momenten waarop het tijd is voor een nieuwe.
In dit blog geef ik je 7 momenten waarop het voor jou als coach of therapeut tijd is voor een nieuw logo.
Hoe presenteer jij jezelf, jouw coaching of praktijk aan de buitenwereld? En ben jij (nog) blij met jouw visuele visitekaartje, je logo en huisstijl? Kortom … zit jouw jasje nog lekker? Als mens, coach en ondernemer maak je ontwikkelingen door. Je groeit, je beweegt, je maakt beslissingen en soms kan het zijn dat het logo wat je ooit had bedacht helemaal niet meer past. Of misschien heb je nog geen logo? In dit blog vertel ik over 7 momenten waarop het goed zou zijn om een illustrator/ontwerper in de arm te nemen om een nieuw logo te ontwikkelen.
Benieuwd of jij toe bent aan een nieuw jasje?! Lees hier de 7 redenen!
1. Je hebt nog geen logo.
Je voelt je nog een beetje bloot. Ja, je hebt klanten en ook een flyer, misschien zelfs ook een website. Maar je mist iets. Je hebt het gevoel dat de dingen die je de wereld instuurt gebaseerd zijn op los zand. Je kiest een leuk kleurtje of een foto van internet, maar je kan er niet voor 100% achter staan. Je mist een basis. Een visuele basis die jouw missie uitstraalt, die jouw naam draagt, die potentiële klanten op een passende manier aanspreekt: ik ben de coach die jij zoekt!
Zonder die basis doe je vaak maar wat en waai je snel met allerlei invloeden mee. Voor de buitenwereld maakt dat geen solide of betrouwbare indruk. Samen met een illustrator of ontwerper kun je die basis goed neerzetten. Hij of zij kan jouw missie, jouw waarden en eigenheid omzetten in een sterke visuele stijl waar je alles kunt vormgeven! Alles wat je naar buiten brengt heeft verband met elkaar, vertelt hetzelfde verhaal en is herkenbaar voor mensen. En herkenbaarheid geeft vertrouwen.
Jij bent het waard om een toffe jas te krijgen! Ik kijk graag met je mee hoe dat er uit zou kunnen zien. Plan een vrijblijvend gesprek om de mogelijkheden te bespreken.
2. Jouw logo is verouderd.
Jaren geleden maakte je zelf een logo of misschien heb je iemand ingeschakeld om een logo voor jou te maken. Maar dat was jaren geleden. Je ziet jouw logo bovenaan die website staan, maar het voelt niet meer goed. Het logo voelt gedateerd, niet meer passend en niet meer fris. Je schaamt je bijna als je een factuur stuurt met dit logo erboven. Maarja … je hebt destijds geïnvesteerd in een logo of misschien ben je ook wel gehecht geraakt aan dat vertrouwde beeld. Het is best moeilijk om daar afscheid van te nemen. Toch voel je aan alles dat er iets nieuws, iets fris en passends moet gaan komen.
Je kunt eventueel nadenken over een re-branding waarbij je jouw logo een opfrisbeurt geeft. Veel (grote) merken hebben dit in de loop der jaren gedaan. Voor die grote merken was het niet slim om een heel nieuw logo te laten maken, maar het logo ontwikkelde zich wel steeds met het bedrijf mee. Met een illustrator of ontwerper kun je kijken wat voor jou wenselijk is. Misschien een heel nieuw logo, aanpassingen in het huidige logo of misschien wil je wel elementen uit het oude logo terug laten komen in het nieuwe. Allemaal opties die je kunt bespreken!
Ben jij benieuwd wat ik jou zou aanraden? Bekijk mijn website met mogelijkheden op het gebied van logo, huisstijl en branding.
3. Jouw logo past niet meer bij wat je doet.
Deze spreekt eigenlijk wel voor zich. Een voorbeeld. Een coach die zich richt op begeleiding van hoogsensitieve mensen is in de loop der tijd dieren gaan gebruiken in zijn werk. Iets dat hij eerst niet deed en daar was het logo destijds ook op gebaseerd. Nu voelt hij aan alles dat deze dieren een plek mogen krijgen in het logo, zodat dit ook cliënten aantrekt die dat aanspreekt.
Soms zijn het grote veranderingen, soms subtiele. Het is goed om regelmatig te kijken naar je bedrijf. Klopt het nog wat ik doe? Past het nog? Moeten er dingen anders? En … klopt het nog wat ik naar buiten laat zien? Zo niet? Dan is het een mooi moment om te kijken naar de dingen die veranderd zijn in jouw bedrijf en te onderzoeken wat jouw nieuwe basis is. Die nieuwe basis kan vervolgens resulteren in de noodzaak van een nieuw logo.
4. Jouw logo is niet (meer) onderscheidend genoeg.
Uit praktisch en financieel oogpunt lijkt het coaches, ondernemers vaak handig om snel en goedkoop een logo te (laten) maken. Dat snap ik heel goed. Je wil graag je aandacht richten op jouw coaching, een logo bovenaan je briefpapier hebben en dan gaan met die banaan. Alleen keuzes voor dat logo worden dan vaak gebaseerd op persoonlijke smaak, trends en beschikbaarheid van technische programma’s.
Dit zorgt er echter voor dat een logo:
- Geen stevige conceptuele basis heeft. Het past eigenlijk niet bij jouw onderneming, wat jij wilt uitstralen of bij welke klanten jij wilt aantrekken.
- Je een logo hebt dat veel andere mensen, in een iets andere variant, gebruiken. Met als resultaat dat je visueel niet opvalt tussen de rest.
Een stapje terug is dan soms wenselijk. Neem de tijd om goed op papier te zetten waar jouw coaching, jouw onderneming voor staat. Wat je wilt uitstralen en wie je wilt aantrekken? Een illustrator of ontwerper kan jou daar goed mee helpen.
5. Het logo wat je hebt is slecht gemaakt.
Deze ligt het verlengde van het vorige punt. Een slecht gemaakt logo kan met heel veel factoren te maken hebben: het klopt niet bij wat je doet, het zit technisch slecht in elkaar, het is heel trendgevoelig, het is volgepropt met alles wat je wilt vertellen, waardoor het geen duidelijke boodschap vertelt, het ziet er knullig uit, het is nagemaakt van een ander logo, het is niet ‘jou’, er zit geen concept achter en alleen gebaseerd op ‘uiterlijk’.
Als je je bewust bent dat je de eigenaresse bent van een slecht logo, gefeliciteerd! Dit geeft aan dat je je realiseert dat jouw coaching, jouw onderneming iets beters verdient! Dat je toe bent aan een volgende stap met een knettergoed logo dat daar bij past. Zorgvuldig en met aandacht gemaakt!
6. Je bent gegroeid als ondernemer en jouw logo past daar niet (meer) bij.
En daar sluit dit punt mooi op aan. Soms heb je wel een goed logo, maar ben je gewoon uit je jasje gegroeid. Past jouw logo daarom niet meer bij jou. Ben je toe aan een volgende stap in je onderneming en mag jouw visuele stijl dat ook meer uitstralen.
7. Je hebt eigenlijk nooit goed nagedacht over wat voor logo bij jou past.
Tot slot kan het zijn dat je er gewoon nooit echt over nagedacht hebt. Je schreef je in bij de KVK, opende een praktijkruimte en ging aan de slag. En daar hoorde wel een logo bij, maar dat was hoe dan ook ondergeschikt aan wat jij ging doen. Je hebt gewoon wat ‘aangetrokken’.
En dat snap ik heel goed. Daarom werk ik graag voor coaches en therapeuten. Je hebt een missie, je wil de wereld mooier maken en mensen helpen. Begrijpelijk dat dingen als een logo, een website en social media voor jou meer voelen als een ‘verplicht nummer’. Des te fijner is het om die dingen te kunnen uitbesteden aan mensen die daar juist hun missie van hebben gemaakt. Die jou dat gedoe uit handen nemen en er tegelijkertijd voor zorgen dat het logo voor jou werkt! Dat het jou helpt om de juiste mensen aan te spreken en het resulteert in een betrouwbare en professionele uitstraling.
Ik ben benieuwd … heb jij jezelf herkend in een van de bovenstaande punten?
Past jouw jasje nog bij je? Denk je … jaaa, gaan we doen! Of twijfel je na het lezen van dit blog of je toe bent aan een nieuw logo? Neem gerust contact met me op dan kunnen we samen kijken waar je staat en of het voor jou een goed moment is!